Hopp til innholdet Logg inn
Meld skade

Spørsmål og svar ved ekstra mye regn og flom

Nå er det mye vær! Her får du svar på de vanligste spørsmålene vi får ved slike hendelser.

Svar på de vanligste spørsmålene

Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss akkurat nå. Det kan derfor ta litt lenger tid enn normalt før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din.
  • Flytt tingene dine opp fra kjelleren hvis det er mulig.
  • Hvis du har store mengder vann i boligen må du passe på å ikke pumpe ut vannet for raskt, fordi trykket utenfor huset balanserer trykket inne i huset.
  • Hvis det er mindre mengder vann, kan du rive berørte gulv. Men du bør helst rive minst mulig. Unngå å gå løs på dyre bygningsdeler som bad, for det krever en faglig vurdering.
  • Vi anbefaler at du lufter ut rommene så mye som mulig, men ikke bruk varmeovner, varmevifter, varmekabler osv. Mugg og sopp trives bedre i varme og fuktige omgivelser.
Hvis veien er stengt slik at du ikke har tilgang på boligen din, så er det kommunen som har ansvar for å hjelpe deg.
Det er stor pågang ved en slik hendelse. Vi er nødt til å prioritere de som er hardest rammet først. Vi gjør det vi kan for å hjelpe kundene våre så raskt vi kan, men akkurat nå er det vanskelig å si en eksakt tid for dette. For noen kunder kan dette ta lang tid, noe vi forstår kan være frustrerende.
Det som er skadet som en direkte konsekvens av regnet/flommen den siste tiden, vil være dekket i henhold til forsikringsavtalen din.

Det kan være noen begrensninger, men dette kan du snakke med saksbehandleren din om. Det er også viktig å huske på at de fleste har en egenandel på forsikringen sin. På en naturskade er det en fast egenandel på 8000 kroner, som er felles for alle forsikringsselskapene i Norge. Denne vil gjelde selv om du i din forsikring har en lavere egenandel på andre typer skader.
Det vil ikke ha noe å si for hva du får dekket. Ulempen er at du får to egenandeler, mens om du hadde hatt begge forsikringene hos oss i  Fremtind hadde vi kun trukket én egenandel. Om det er naturskade som førte til skaden på begge forsikringene er det fremdeles én egenandel selv om det er to selskaper.
Det vil ikke ha noe å si for hva du får dekket. Ulempen er at du får to egenandeler, mens om du hadde hatt begge forsikringene hos oss i  Fremtind hadde vi kun trukket én egenandel. Om det er naturskade som førte til skaden på begge forsikringene er det fremdeles én egenandel selv om det er to selskaper.
Har du skade på boligen og må evakuere på grunn av det, dekker forsikringen kostnaden til midlertidig bosted.

Hvis du blir tvangsevakuert av myndighetene på grunn av overhengende risiko, dekker kommunen kostnad til midlertidig bolig, i inntil 10 dager. Er du fortsatt tvangsevakuert etter de første 10 dagene, vil forsikringsselskapet dekke kostnader for tvungen evakuering for privatpersoner.
Hvis det er skade på bygningen, vil vi dekke alternativt bosted i hele evakueringsperioden.

Hvis det ikke er skade på bygningen, vil vi ha en løpende dialog med deg det gjelder om hvor lenge vi dekker dette. Vi vil holde de berørte kundene løpende informert om dette.
Du kan komme med et forslag til hvor du kan bo, men vi må godkjenne bostedet før du sier ja til dette.
Hvis boligen er evakuert må vi vente til myndighetene sier det er trygt å gå inn på skadestedet. Kvalifisert personell som saneringselskaper eller brannvesenet kan i kritiske situasjoner bistå med å hente ut spesielt viktige gjenstander, som medisiner eller lignende.
Dette er kommunens ansvar. Vi har heller ikke tilgang til skadestedet når dette er evakuert
Dette er uklart på nåværende tidspunkt. Her må vi vente til myndighetene først sier det er trygt før vi kan gi en vurdering på reparasjonstiden, hvis boligen er skadet.
Hvis det ikke er noen skade på boligen, kan du bare flytte rett tilbake når evakueringen er over.

Ved skade på bygning vil vi ha en løpende dialog om både reparasjon og erstatning av skadene med hver enkelt kunde.
Da må du kontakte NAV slik at de kan hjelpe deg med et midlertidig sted å bo, og annen økonomisk støtte.
Ja, du må fortsette å betale huslånet, selv om du akkurat nå ikke bor i boligen din. Disse utgiftene dekkes ikke av forsikringen din.
Hvis du tror at noe er stjålet fra boligen må du melde det til politiet først. Så kan du melde tingene stjålet til forsikringsselskapet hvor du har innboforsikringen din.
Du må kontakte det forsikringsselskapet der du har husforsikring, og det er de som erklærer hjemmet ditt ubeboelig.

Hvis boligen blir erklært som ubeboelig har du krav på:

a) Husleietap
Husleietap er markedsverdien for hjemmet ditt og du får utbetalingen fra husforsikringen. Husleietapet skal dekke kostnader til midlertidig bosted. Forsikringen har en egenandel som du må betale.

b) Merutgifter
Merutgifter er de kostnadene som overstiger det du får i husleietapet av din bygningsforsikring, for å betale for ett midlertidig bosted. Den dekker også andre nødvendige merutgifter som klær og lignende. Denne utbetalingen kommer fra innboforsikringen. Innboforsikringen har en egenandel som du må betale.
Har du allerede meldt skaden din til oss, kan du sende oss spørsmål om saken din på e-post (HUSK: skadenummer i emnefeltet i e-posten). Da kommer spørsmålet rett inn i saken din og en saksbehandler vi svare så raskt som mulig.

Du kan også ringe oss i Fremtind på telefonnummer 915 09801, men under en slik hendelse kan det være mye kø på telefonen.
Et par gule gummistøvler vasser over et gulv rammet av flom

Er du rammet av flom?

Hvis hjemmet ditt har blitt oversvømt kan du gjøre dette for å hindre at skadene blir verre.

10 tips til å begrense skadene