Hopp til innholdet Logg inn

Betaling og Avtalegiro

Her finner du våre ofte stilte spørsmål om betaling og Avtalegiro.

Spørsmål og svar om betaling og Avtalegiro

Det er fordi summen for de sju første månedene er for 30 dager, mens summen for de neste fem er for 31 dager. Du betaler altså for en dag mer de siste fem månedene. Til sammen blir det 365 dager.
Forsikringene betales forskuddsvis. Derfor vil første faktura være for to måneder. Du vil kunne oppleve å bli belastet flere ganger på samme måned når du kjøper eller gjør endringer på eksisterende forsikringer. Har du kjøpt en ny forsikring, vil den ene fakturaen gjelde fra kjøp og fram til forfallsdatoen, mens den andre gjelder for kommende periode. Om du gjør endringer som resulterer i at et avtalegirotrekk blir redusert, kan dette resultere i at du ikke blir belastet en måned, men to ganger måneden etter. Ønsker du at et trekk skal gå tidligere enn forfallsdatoen kan du endre trekkdatoen i forfallmappen din i nettbanken.
Nei, dessverre. Dette tilbys ikke av oss. Betalingsalternativer er giro i posten eller Avtalegiro.
Forsikringsavtaler fornyes en gang hvert år. Når forsikringene fornyes vil du motta et forsikringsbevis med oppdaterte priser og vilkår. Som regel blir prisene justert opp i tråd med indeksreguleringer (generell prisøkning for varer og tjenester), men skadestatistikken for ditt område, aldersgruppe, objekttype osv. kan gjøre at prisendringen avviker fra indeksreguleringen. Dersom forsikringen nå omfatter mer enn tidligere vil også det gi utslag på prisen.
Ja, det kan du, men forsikringsavtalen må forskuddsbetales for ett år.
Første faktura inkluderer tiden fra du ble kunde til forfallsdatoen, samt prisen for den kommende perioden. Du vil heretter bli fakturert på forskudd.
Den mest vanlige grunnen til at trekket ikke har gått, er at det det ligger en beløpsgrense på betalingsavtalen din, eller at det ikke er dekning på kontoen som beløpet skal trekkes fra.
For å få lov til å belaste deg på avtalegiro må du inngå en Avtalegiro-avtale med din bank. Grunnen til at du har fått den første fakturaen som Bankgiro er trolig at Avtalegiro-avtalen ikke er på plass. Når du betaler fakturaen i nettbanken vil du bli spurt om du ønsker å opprette Avtalegiro-avtale, ved å takke ja vil nye fakturaer bli belastet over Avtalegiro. Pass på å sette beløpsgrensen høyt nok i tilfelle du skal gjøre endringer på eksisterende- eller kjøpe inn nye forsikringer.
Når du mottar purring har ikke banken din klart å belaste deg på Avtalegiro. Dette kan skyldes manglende midler på konto, beløpsgrense, endring av belastningskonto, eller at det er blitt gjort andre endringer på Avtalegiro-avtalen. Vi sender deg en betalingsoppfordring uten purregebyr på SMS om fakturaen ikke er betalt sju dager etter forfall.
Ved Avtalegiro med månedlig betaling vil du de første sju månedene etter hovedforfall bli fakturert for 30 dager og de fem siste månedene for 31 dager.
Avtalegiro kan opprettes enten ved å benytte linken for opprettelse av Avtalegiro på Min side på eika.no Du kan også ta kontakt med din dagligbank som kan hjelpe deg, eller ved å bekrefte at du vil ha automatiske trekk, ved gjennomføring av betaling av faktura i nettbank. Du kan også opprette Avtalegiro ved sending av skjema for opprettelse av Avtalegiro til NETS.
Ved Avtalegiro kan du velge mellom 1, 2, 4, 6 og 12 terminer i året.
Om du ikke har fått på plass avtalegiroavtalen innen tre måneder etter at du kjøpte første forsikring, vil betalingsmåten endres til bankgiro med årlig betaling. Du vil da motta en faktura som gjelder det resterende beløpet for forsikringsperioden.
Rådgiver med headset

Trenger du hjelp?

Kontakt kundeservice for hjelp med det du lurer på.

Få hjelp