Dette bør du vite om reiseforsikring og reiseråd
Er du klar over hvordan Utenriksdepartementets reiseråd eller kansellerte flyvninger påvirker reiseforsikringen din? Her forklarer vi hva en reiseforsikring dekker i ulike situasjoner, og hva du bør gjøre for å sikre deg best mulig på reisen.
Kansellerte fly, streik, forsinkelser og lange køer – det kan fort lage en torn i siden på feriedrømmene dine.
Men er du godt forberedt og vet hvordan reiseforsikringen din virker, kan du navigere gjennom uforutsette hindringer og være klar hvis noe skulle skje.
I denne artikkelen får du noen tips til turen.
Følg med på Utenriksdepartementets reiseråd
Utenriksdepartementet (UD) skal sørge for at det er trygt å reise utenlands for nordmenn.
Når UD går ut med reiseråd, mener de at det ikke er trygt å reise til et bestemt land, område eller region. Årsaken til dette kan være mange, som for eksempel pandemier, krig og uroligheter.
Reiserådene fungerer som et tydelig signal eller advarsel som du bør forholde deg til hvis du skal reise utenlands.
Sjekk hva reiseforsikringen dekker (og ikke dekker) i forhold til reiserådene
En helårs reiseforsikring gjelder som normalt til alle destinasjoner som ikke er omfattet av reiseråd.
Foreligger det reiseråd, enten før du bestilte turen eller på reisen, gjelder følgende:
- Kommer reiserådet etter at du bestilte reisen og du avbestiller reisen på grunn av reiserådet, erstattes reisen.
- Oppholder du deg i et land, og det senere innføres reiseråd til landet, dekker reiseforsikringen kostnader til evakuering.
Det er likevel noen forbehold:
- Hvis flyet ditt går til et land som ligger i nærheten av et land i krig blir kansellert på grunn av krigen – uten at det foreligger et reiseråd til landet du skulle – må dette dekkes av flyselskapet ditt.
- Avbestiller du reisen, uten at det foreligger et reiseråd, erstattes dette ikke, med mindre du har blitt syk rett før reisen.
Under har du noen eksempler som ikke dekkes i land som Utenriksdepartementet har utstedt reiseråd til:
Kostnader eller utgifter i direkte tilknytning til konflikten, som for eksempel kansellerte fly, forlenget opphold eller lignende.
Kansellert fly?
Flyvninger blir kansellert i hytt og pine. Men skyldes det ikke værforhold eller tekniske feil, dekker ikke reiseforsikringen din dette.
Blir flyet ditt avlyst av andre grunner enn værforhold og tekniske feil, er dette en sak mellom deg og flyselskapet ditt (eller reiseoperatøren din), så ta kontakt med dem så fort som mulig.
Det er altså flyselskapet som er ansvarlige hvis reisen din blir kansellert, og de skal kunne tilby deg alternativer som å betale tilbake reisen din eller booke om billetten din.
Streik eller lockout?
Reiseforsikringen dekker heller ikke ekstrautgifter som følge av streik eller lockout.
Rammes du av dette, anbefaler vi deg at du kontakter flyselskapet eller reiseoperatøren da du kan ha krav på å få pengene tilbake eller ombooket reisen når den opprinnelige reisen din blir kansellert.
Har du booket et hotell og ikke får brukt dette på grunn av streik eller lockout, kontakter du hotellet eller reisearrangøren for å avbestille eller booke om.
Kaos og lange køer i sikkerhetskontrollen?
Har du fulgt med på nyhetsbildet og vet det er kaos og lange køer på flyplassen, tar du deg litt ekstra god tid når du skal ut og reise.
Rekker du ikke flyet ditt på grunn av kø i sikkerhetskontrollen, vil ikke reiseforsikringen dekke dette.
Mangler du et gyldig pass eller ID-bevis?
Avbestiller du en tur fordi du ikke har et gyldig pass eller ID-bevis, dekker ikke reiseforsikringen din dette.
Så før du bestiller reisen bør du sjekke passet ditt. Det er også mulig å bestille et nasjonalt ID-kort med reiserett for reiser til EU/EØS og Sveits, samt enkelte andre land. Du kan lese mer om dette på disse nettsidene til politiet (ekstern lenke).
Kjøp en god reiseforsikring
Uansett om du skal reise langt vekk, eller kun en snartur på hytta, er det uansett lurt å kjøpe en god reiseforsikring.
Da er du dekket ved uforutsette hendelser som forsinket bagasje, sykdom eller tyveri.